cookies-varning

torsdag 21 oktober 2010

Shock Trooper färdig (nästan)

Jag har klurat och fundilerat över ett passande färgschema för min Shock Troopers. Jag ska ju använda dem som veteraner eller stormtrupper till min Imperial Guard, så de måste passa in. Samtidigt vill jag särskilja dem så att det syns på brädet att de är mycket bättre.


Mina Imperial Guard är av typen Steel Legion från Games Workshop. De är skulpterade av Perry-bröderna som också ligger bakom Wargames Foundrys andra världskrigs-figurer. Steel Legion delar vissa drag med historiska figurer, t.ex. har de hjälmar och ammunitionsbälten som är identiska med tyska fallskärmsjägare. Alltså har jag målat mina figurer i tyska färger, feldgrau och panzergrau till största delen.

Alltså var det givet att mina veteraner också skulle få rockar i feldgrau och hjälmar och annan utrustning i panzergrau för att knyta ihop utseendet på armén.


Men vad göra åt figurernas kroppspansar? Veteraner och stormtrupper till Imperial Guard får köpa bättre rustning, alltså ville jag att den skulle synas på figurerna. Lösningen blev att måla rustningen i tyskt stridsvagnskamoflague -- ett s.k. Ambush Pattern från 1944 (namnet är myntat av allierade efterkrigshistoriker, jag vet inte om det hade ett officiellt namn på tyska). Grunden till kamot är en mörkgul färg, dunkelgelb. Sen är det breda fält med grönt och mörkbrunt, överlappade av små kilar med dunkelgelb. Egentligen bestod de gröna och bruna fälten av en mängd cirklar som sprayats över grundfärgen, och kilarna kom av att man inte överlappade cirklarna helt. Det är för jobbigt att reproducera i modell, så det räcker med att göra lite triangelformade streck här och var.


Jag har försökt vädra rustningen lite genom att "chippa" kanterna, d.vs. lägga små mörkgrå fläckar som sen fylls i med metall, för att simulera att färgen skavts av. Ytterligare en metod från att måla stridsvagnsmodeller som går att använda på figurer. Basen är förstås kvar att göra, och sen funderar jag på om jag ska dutta i röda linser på gasmasken eller inte.

Färger som använts:
  • GW Chaos Black (grundfärg)
  • GW Badab Black (skuggning av kläder och utrustning)
  • GW Devlan Mud (skuggning av rustningen)
  • GW Iyanden Dark Sun (basfärgen på rustning)
  • Wargames Foundry Storm Green (rocken)
  • Wargames Foundry Drab (gasmasken)
  • Wargames Foundry Phlegm Green (grönt kamo)
  • Wargames Foundry Dark Brown Leather (brunt kamo)
  • Wargames Foundry Slate Grey (hjälm, byxor, bälten, handskar och packning)
  • Wargames Foundry Canvas (highlight på rustningen)
  • Vallejo Gun Metal (vapnet och metalldetaljer)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Wayland games

Wayland Games