cookies-varning

fredag 5 november 2010

Sentinels! (Sentineler?)

Jag har blivit utmanad på ett slag Warhammer 40k av en arbetskamrat. (Jag vägrar säga match, det är inte fotboll vi spelar...) Nu är det bokstavligt talat åratal sedan jag spelade 40k, men vad fan, taktiken med Imperial Guard kan inte ha ändrats särskilt mycket. Eller? Dö i drivor för kejsaren är jag bra på.

Beväpnad med senaste kodexet inventerade jag mina horder och kom fram till att det mesta gick att använda, nästan inga figurer har fel beväpning, och allt jag har finns kvar, utom en udda Forge World-variant av Leman Russ som jag införskaffat. Till min glädje upptäckte jag att Armoured Sentinels nu verkade värda sina poäng, och jag grävde dessutom fram tre obyggda sentineler ur mina gömmor. Jag beställde lite bits för att konvertera alla till den bepansrade varianten (då slipper man måla insidan) och för att få tillgång till några av de nya vapnen som är tillåtna i nya kodexen. Jag har byggt ihop två och passade på att magnetisera vapnen för att kunna byta mellan slagen.


Notera att den vänstra har överbyggnad och automatkanon av metall; den högra har överbyggnad och plasmakanon av plast från den nya modellen. De nya bitarna är mörkare än den gamla plasten. Glädjande nog är storleken samma så bitarna passar. Jag köpte faktiskt en ny Sentinel för att testa, och måste ge en eloge till Games Workshop för att inte bara ha behållit utseendet och storleken på modellen, men också för att lyckats inkludera delar till alla varianter av Sentinelen i en modell. Mer bits åt folket!


Jag testade att sätta magneter mellan kroppen och och "bäckenet" på den högra. Då kan man vrida på torson, mycket coolt. Tyvärr blir det lite instabilt så man får flytta den försiktigt.

I den gamla modellen av sentinelen var den hela tiden på språng, benen var poserade olika. Jag bytte på de här två så att de fick två lika ben, och alltså står stilla. Jag ville nämligen ha några som stod i skjutposition eller helt enkelt avvaktade. Resultatet blev att den vänstra står lite mer uppsträckt medan den högra är mer hopkrupen.


För att illustrera konceptet med magneter har jag bytt plasmakanonen på den här bilden. På den högra sentinelen ser man magneterna på kroppen. Automatkanonen i metall är tyvärr för tung för att sätta på då kroppen blir obalanserad och magneterna mellan torson och benen släpper. Som tur var har jag automatkanoner i plast också. 

Jag ska limma ihop de andra två sentinelerna också innan jag målar de här. Färgschemat blir stålgrått, jag kör ju Steel Legion, så jag målar alla på en gång med en stoooor pensel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Wayland games

Wayland Games