cookies-varning

tisdag 4 januari 2011

Mer stridsvagnar till kamrat Stalin

Jag har målat en till T34, som sagt, fördelen med små figurer är att de inte tar så lång tid att måla. Men jag testade en lite annorlunda metod den här gången i syfte att försöka spara ytterligare ett moment och ytterligare lite tid.

Alltså grundade jag med vitt som förut, vartefter jag gick direkt på GW's Camo Green, utspädd nästan till wash-konsistens så att det vita lyste igenom på detaljerna. Steg två blev en ymnig wash med GW's Thraka Green för att få mer lyster och djup i det gröna. Sist en svart wash runt banden, hjulen och motordäcket innan metalldetaljer fick lite Vallejo Gun Metal precis som innan. Alltså har jag bytt ut fyra steg med progressivt ljusare torrborstning grönt mot två washer. Metoden lämpar sig bra för att måla flera stridsvagnar på en gång då man måste vänta på att varje wash torkar innan man lägger på nästa.

Jag tog inga steg-för-steg-bilder den här gången, utan istället får ni ett par jämförelsebilder med den förra T34-an jag målade.


Den nya är till vänster, den gamla till höger. Den nya metoden gav ett ljusare resultat än den andra vilket iofs är bra på så här små modeller, men samtidigt kanske nyansen är lite väl klargrön.


Jag är kluven. I den här skalan handlar det mycket om att måla impressionistiskt snarare än realistiskt, eftersom en realistiskt målad modell bara kommer att vara snygg genom ett förstoringsglas och förmodligen helt försvinna på spelbordet. Den högra är mer lik den "riktiga" nyansen om man tittar på bilder av riktiga t34-or, problemet är att alla stridsvagnar på muséer och liknande har blivit renoverade och ommålade, de har alltså inte originalfärgen kvar. Mycket riktigt skiljer sig de också åt i färgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Wayland games

Wayland Games