cookies-varning

söndag 20 februari 2011

Charlie!

Egentligen borde jag fortsätta på mina orker, eller måla lite tyskar till ett spel som vi ska ha om två veckor. Eller göra häckar (s.k. Bocage) till nämnda spel. Istället fick jag för mig att titta lite på de GHQ-figurer jag fick för ett tag sedan som jag ska använda till Charlie Don't Surf. Stort misstag.

Alltså satt jag och pillade lite, funderade, kikade i reglerna hur en Vietcong-pluton var uppbyggd, och rätt var det var hade jag klippt ut åtta figurer, putsat bort gjutskägg och limmat fast dem på två gamla femtioöringar.

Alltså var det bara att fortsätta... och vips hade jag basat en pluton Vietcong. Nice. Naturligtvis tog jag lite bilder.


Hela plutonen, den består av tre grupper om åtta man, ett RPG-team och två ledare. Egentligen ska det vara nio man per grupp, men jag tyckte det blev lite plottrigt med fem figurer på en bas, dessutom flyttar man ändå inte individuella figurer utan en hel grupp i taget, så det gör inget att en figur saknas i varje grupp.


Första gruppen, med en ledare. Ledarna kan inte strida utan deras roll är att leda och ge order till de andra. De får en liten mindre bas (en gammal 1-öring) och är alltså ensamma på basen.


Andra gruppen och RPG-teamet. RPG står alltså för Rocket Propelled Grenade och är ett understödsvapen. Liksom ledarna får de en lite mindre bas. Figuren som pekar är samma som ledaren men har fått sitt huvud utbytt mot ett med stråhatt. Det var nog första och sista gången jag försökte mig på en headswap i 6mm-skala, det var extremt pilligt.


Sista gruppen och den andra ledaren. Han är en vanlig skyttefigur som har fått huvudet med skärmmössa från figuren i RPG-teamet. Ett tag höll han på att bli en zombie då jag tappade huvudet på golvet när jag skulle limma dit det...

På mynten har jag använt samma bruna akrylmassa jag använde när jag gjorde elefantgräs-baserna häromsistens. Nu ska jag bara lista ut hur jag ska måla figurerna...

2 kommentarer:

  1. Så basen är brun fog och.....hackade jordnötter....?

    SvaraRadera
  2. Det är faktiskt GW's bas-sand... tänkte bryta upp chokladen med något mer :-)

    SvaraRadera

Wayland games

Wayland Games