cookies-varning

fredag 13 maj 2011

Wild palms

Tjohopp, här kommer först några bilder på palmerna. Jag köpte tre olika sorter som sagt, som var listade för Z-skalan. Som bekant är ju Z-skalan 1:220 medan micropansar är i skala 1:285-1:300, men träd och natur har ju inte någon riktig ISO-storlek som är standardiserad, så jag tänkte att det skulle gå.

En oas, eller en hägring?
En av sorterna var på tok för stor, tror jag. På bilden ser ni de två andra sorterna monterade på baser som test. Stammen är lika det är lövverken som skiljer. Den sneda palmen är lite tillskuren i botten för att bli kortare och ge mer variation till basen. Kanske inte världens bästa palmer, men de duger.

Så hur ser de ut tillsammans med figurer? Låt oss kika.

Ska ni inte in i skuggan?
Rätt okej. Palmer blir nog ganska långa, men de kanske är lite tjocka. Fast å andra sidan så har jag valt några av de minsta stridsvagnarna tillgängliga, nämligen Vickers light tank.

Avdelning höger om!
Det var en tvåsitsig vagn med modest pansar och endast beväpnad med ett par kulsprutor. Den gjorde fiasko i Frankrike när man försökte använda den som en riktig stridsvagn, men i ökenkriget rönte den fler framgångar när man använde den som spaningsvagn. Stridsvagnarna är målade med Vallejo-färger i samma stuk som Matildorna, men jag brydde mig inte om att fixa något kamoflague på stridsvagnarna den här gången. Lite italienare ska de väl kunna spöa ändå... 

Å, så tööööt man kan vara!
Den skarpsynte noterar att de står på kvadratiska baser, medan matildorna stod på rektangulära. De är 20x20mm medan de andra var 20x40mm. Det såg rätt löjligt ut med en så stor bas för en så liten modell! 

Vän av ordning drar också slutsatsen att jag fått fler baser, och det är riktigt. För den som är intresserad beställde jag dessa från Renedra som har en mängd baser i olika storlekar och färger. De har också lite terräng i 28mm. Det är Renedra som gjuter all plast åt Warlord Games och Perry Miniatures och servisen är snabb och bra. Rekommenderas starkt!

2 kommentarer:

  1. Kan du plåta en av de stora palmerna bredvid en 15mmfigur om du har nån sådan?

    SvaraRadera
  2. Kanske läge att byta stammarna till något tunnare hemmagjort. Bladen verkar helt OK, men stammarna...

    Renedra var en höjdare, jag har redan lagt en order på lite baser, samt en massa annat smått och gott. Tack för tipset, fler sådana!

    SvaraRadera

Wayland games

Wayland Games