cookies-varning

torsdag 6 oktober 2011

It's coming!

Idag är jag glad som en lärka på uppåt-tjack. Nu går det nämligen att förbeställa IABSM3, det bästaste WW2-figurspelet som finns att köpa för pengar, enligt min mening. Det är ett figurspel som är ämnat för strider av kompanistorlek med understöd, vilket i praktiken innebär mellan 60-100 figurer och fem-sex fordon eller kanoner per sida. Dock har vi spelat med både mycket större styrkor och mindre skärmytslingar med gott resultat. Spelet är skaloberoende och funkar både med 6mm och 20mm-figurer. Har man plats så kan man spela med 28mm-figurer också, men då behöver man ett riktigt stort bräde.


I Ain't Been Shot, Mum! är en ordlek som bygger på It Ain't Half Hot, Mum! som är titeln på en engelsk sitcom från 70-talet. Det hela började som Richard Clarkes och Nick Skinners husregler i den figurspelsklubb i S:t Albans de var med i. Ursprungligen skrevs de för Vietnam men projektet utmynnade i en serie artiklar och WW2-scenarion  i Wargames Illustrated i början av 2000-talet, som jag råkade få syn på. På den tiden köpte jag tidningen mest för annonserna från diverse små figurtillverkare i England som inte hade egna hemsidor och höll på att fila på mitt eget Andra Världskrigsspel då inget på marknaden lyckades tillfredsställa mina uppenbarligen perversa behov. Jag hade nosat lite på Flames of War men tyckte dels det var för lika Warhammer 40K, dels gillade jag inte hela konceptet med poängsystem och turneringsspel. Via en länk i en av artiklarna hittade jag TooFatLardies  yahoogroup som fortfarande existerar och frodas än idag, och beställde första utgåvan av IABSM. Jag insåg snabbt att det här var allt jag letat efter och att de hade samma idéer som jag hade haft med mina egna regler, men implementerat dem mycket bättre. Sedan den dagen har jag inte rört mitt eget system och inte ångrat en sekund att jag övergivit det.

Jag ska inte gå in i detalj på spelet, men ska säga så mycket som att det är ett kortdrivet initiativsystem vilket innebär att man inte vet säkert vilka av ens trupper som kommer att få göra något varje runda. För att motverka det totala kaos det skulle kunna innebära har man sina ledare, Big Men, som kan påverka trupperna med sina egna kort. Ju bättre ledare desto mer kan de göra. Spelet handlar alltså om att försöka rida ut stormen, bemästra kaoset och få sina män att göra något annat än trycka näsan i marken när blyet börjar flyga.



Det har hänt mycket på tio år sedan IABSM 1 släpptes. Det främsta är väl kanske att systemet har blivit mer strömlinjeformat och intuitivt. Skillanden mellan version 1 och 2 var mer buggfixar och små uppdateringar av vissa regler, medan skillnaden mellan version 2 och 3 är större. Exempelvis har sättet Big Men fungerar ändrats så att högre officerare kan göra mer än och artillerireglerna har förenklats avsevärt. Ytterligare grädde på moset är regler för stridsvagnsplutoner och Big Men i fordon som gör att man nu kan spela strider med mycket pansar understött av lite infanteri, istället för bara tvärtom. Samtidigt har Richard Clarke blivit en mycket bättre regelskrivare och den nya utgåvan är klarare och mer lättförståelig mer flera exempel och översiktsbilder. Richard har också inkorporerat ett slags "instant" scenariogenerator som ska kompensera för avsaknaden av poängsystem.

Den som vill veta mer om hur IABSM fungerar kan läsa den här battle-reporten mellan min kompis Thomas och andra Lardies (även andra blogginlägg är högst läsvärda). Den som omedelbart känner ett köpbehov pga det jag skrivit kan rikta webbläsaren hitåt och lägga sin förhandsbeställning. 12 pund för en PDF, 20 pund för en hårdkopia eller 40 pund för en deluxe-bundle med regelbok, PDF, tokens och kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Wayland games

Wayland Games